مختصری در باره عفونت ادراری در بچه ها:

عفونت ادراری شایعترین عفونت در کودکان است . باعث آزار کودکان ؛نگرانی خانواده می شود و ممکن است منجر به آسیب ماندگار در کلیه شود . عفونت ادراری در سال اول زندگی بالاترین شیوع را دارد و پس از آن کاهش می یابد.
هر کودک با سن کمتر از ۲ ماه اگر بدون علامت دیگری تب دار شود ؛ برای بررسی علت تب ؛ عفونت ادراری باید مد نظر باشد.
اولین عفونت ادراری در کودکانی که سونوگرافی کلیه غیر طبیعی ؛ تب ۳۹ درجه یا بیشتر باشد و عامل میکروبی عاملی غیر از اشرشیا کولی باشد ؛ خطر ایجاد آسیب بافتی (اسکار) در کلیه دوبرابر خواهد بود. توان پیش بینی این خطر؛ در این مدل در مقایسه با مدلی که از آزمایش خون و رادیوگرافی از مثانه استفاده می شود؛ فقط ۳ تا ۵ درصد کمتر است . بزرگترین خطر ایجاد اسکار در کلیه وجود برگشت ادراری درجه ۴ و ۵ مثانه به حالب است.

علائم و نشانه ها :

شرح حال و علائم بالینی عفونت ادراری بسته به سن بیمار و بیماری زمینه ای متفاوت است . در واقع یک علامت و نشانه مشخصی که با آن بشود عفونت ادراری را تشخیص داد؛ در شیرخواران و کودکان وجود ندارد.

در نوزادان و شیرخواران تا دو ماه :
در این گروه سنی ؛ عفونت کلیه معمولا با علائم محدود به سیستم ادراری خود را نشان نمی دهد بلکه معمولا در حین بررسی نوزادی که دچار علائم عفونت منتشر شده ؛ کشف می شود .
عفونت های ادراری در یک نوزاد ممکن است با علائم زیرخود را نشان دهد

۲- استفراغ و درد شکم
۳- درد پهلو و پشت
۴- بوی بسیار بد ادرار
۵- علائم ادراری مثل سوزش ادرار؛ تکرر ادرار و ادرار با دستپاچگی(اورجنسی)
۶- شب ادراری
۷- بی اختیاری ادراری

تشخیص :

وجود چرک یا باکتری در آزمایش ادرار و ۵۰۰۰۰ یا بیشتر میکروب در هر میلی لیتر؛ در کشت ادراری که بطور صحیح گرفته شده باشد ؛ مطرح کننده عفونت ادراری است .گرچه آزمایش ادرار به تنهایی برای تشخیص کافی نیست ولی در کودکان تب دار کمک می کند که تا حاضر شدن جواب کشت ؛ یک درمان آنتی بیوتیکی موقت جهت درمان شروع شود تا پس از مشخص شدن نوع میکروب ؛ آنتی بیوتیک مناسب جایگزین شود.

این مختصر صرفا برای آگاهی خانواده هاست تا در صورت مواجهه با این علائم ؛ با پزشک در مورد کودک خود مشورت کنند . زیرا عفونت های ادراری بخصوص وقتی با تب بالا همراه باشند ؛ یک اورژانس تلقی می شود و کودک مبتلا باید بدون اتلاف وقت تحت درمان مناسب و بررسی های ضروری قرار گیرند .