فتق ناف در کودکان :

سوال: ناف در دوران جنینی چه نقشی داشته است ؟

جواب: در دوران جنینی ناف سوراخی است که از طریق آن مادر بوسیله بند ناف ، به جنین وصل میشود . بعد از تولد این سوراخ بوسیله عضلات و فشیای عرضی بسته می شود .

سوال: علت ایجاد فتق ناف ؟

جواب: وقتی سوراخ ناف که در دوران جنینی باز است ، بعد از تولد باز بماند و بسته نشود باعث میشود قسمتهایی از حشاء داخل شکم از آن بیرون بزند و بصورت برجستگی در محل ناف که بوسیله پوست پوشیده شده است ، خود را نشان  دهد . علت باز ماندن آن هنوز معلوم نیست .

سوال: میزان شیوع این بیماری چقدر است ؟

جواب: ۲ تا ۱۵ درصد از کودکان مبتلا میشوند .این آمار مربوط به منابع خارجی است و در ایران آمار مشخصی نداریم .در آمریکایی ها و افریقایی ها بیشتر است . در نوزادان نارس و در نوزادانی که با وزن کم متولد می شوند هم شیوع بیشتری دارد.

سوال: شیوع آن در دو جنس چگونه است ؟

جواب: در هر دو جنس شیوع یکسانی دارد.

سوال: علائم بیماری چیست ؟

جواب: مهمترین علامت آن تورم ناحیه ناف است که براحتی با فشار دست بداخل می رود و با زور زدن و گریه کردن برجسته می شود.

سوال: چگونه تشخیص داده می شود؟

جواب: معاینه توسط پزشک بهترین راه تشخیص است و معمولا به هیچ اقدام تشخیصی دیگری نیاز نیست .

سوال: چه بیماری هایی ممکن است با فتق ناف همراه باشد؟

جواب: سندرم دان ، تریزومی ۱۳، تریزومی ۱۸، سندروم بکویت ویدمن و هیپو تیروئیدی .

سوال: درمان فتق ناف چیست؟

جواب: در فتق هاییکه دهانه فتق کمتر از ۲ سانتی متر باشد ، درمانی لازم ندارد و اغلب تا سن ۵ سالگی خود بخود بسته می شود. و در نوزادانی که با فتق ناف متولد می شوند حتما باید در مورد بیماری های همراه با پزشک مشورت نمود.

سوال: احتمال گیر کردن احشاء در فتق ناف چقدر است ؟

جواب: احتمال آن صفر نیست ولی بسیار نادر است .

سوال:  در چه مواردی قبل از سن ۵ سالگی ممکن است عمل جراحی لازم شود ؟

جواب: ۱- دهانه فتق بزرگتر از ۲ سانتی متر باشد. ۲- در صورتی که احشاء در آن گیر کرده باشد.۳- وقتی باعث درد شکم شود و هیچ علت دیگری برای آن پیدا نشود. ۴- در مواردی که پوست روی آن زخم شده باشد.

سوال: عوارض احتمالی بعد از عمل چیست ؟

جواب: شایعترین عارضه احتمال تجمع خون (هماتوم) در محل عمل جراحی است . عارضه دیگر احتمال عفونی شدن زخم جراحی است ، و در مواردی ممکن است فتق عود کند .